Els porcs eren una peça decisiva en la vida de la masia. També foren, temps ha,
un signe extern de riquesa. La importància econòmica d'una explotació agrícola
clàssica, es podia mesurar per la quantitat de porcs que mataven durant l'any. I
és que la matança del porc no era el resultat d'un caprici més o menys encobert,
sinó que responia a una necessitat inqüestionable. EI porc, una vegada
sacrificat i preparat per a la seva conservació, constituïa el gruix de la
reserva alimentària dels habitants de la masia. Per això el porc era un dels
animals més curosament tractats perquè el seu engreix arribés al seu punt òptim
durant els mesos del fred: de novembre a febrer, que eren els que oferien més
garanties de conservació. Per altra part els porcs eren uns golafres impenitents.
Pràcticament no deien no a res. Podien menjar verd com els conills i les vaques,
gra com les gallines o les oques, perolada com els vedells ...
Menjaven del camp, de l'hort i fins i tot del bosc. Tant trituraven un grapat de
faves seques, com uns naps o unes cols, aglans, figues, carbasses, tomates ...
De ben segur que la dieta de pinso a la qual es veuen pràcticament
condemnats avui, ha d'ésser un suplici per aquest animal omnívor que, a més,
mostra la seva extrema complaença a l'hora dels àpats. Un símptoma clar de que
quelcom no anava alhora, era la seva inapetència. No hi havia senyal més segura
per saber que un porc estava malalt. A vegades podien tenir-ne la culpa els cucs,
que vivien a les seves tripes. Calia guarir-los amb uns pols que venien a ca
l'adroguer.
Cada vegada que trobo a la carretera un camió de porcs atapeït, amb un pes d'uns
vuitanta o noranta quilos cadascun, recordo aquells animals majestuosos que
arribaven a superar els dos-cents i que eren el tresor més ben guardat de les
nostres masies. La cria del porc i la cerimònia de la seva matança conformen les
pàgines més interessants de la vida del nostres avantpassats.
Precisament ara, l'àvia Pietat abans de sortir de l'empara de la casa, ha pujat
les escales per treure el perol del foc. Ha despenjat l'eina, d'un pes
considerable, dins la qual hi bullia una carbassa, un cistellat de patates
velles, tot barrejat amb ambostades de segon i farinada de civada. Aquest era
l'esmorzar que la bona dona havia preparat pels porcs que tenia a la cort des de
començaments d'any. EI porc que es criava a la nostra terra era un animal que
necessitava un any per començar a assolir un pes superior als cent quilos, que
es considerava el mínim per estar a punt de matar. Tenia molta grassa. Les
cansalades eren espectaculars. Normalment a les cases de pagès, es criaven uns
quants porcs més dels necessaris pel propi consum. Aquest
excedent es venia, en el seu moment, als carnissers i botifarraires. Però així
com d'altres animals se'n triava els menys vistosos per a consum propi, dels
porcs s'escollia els més grassos i amb els cuixots més prominents. No era
estrany que, en els mercats, els pagesos presumissin del porc més gros. I si era
necessari posar-hi algun quilo de més, doncs li posaven de paraula. Era
especialment estimada i valorada la carn de la truja, l'any en què tocava
matar-la, és clar. Era una carn feta, menys grassa que la dels porcs d'engreix,
ideal per fer llonganisses, i per "reforçar" el gust de la resta d'embotits.
Però no totes les masies tenien truja. Això ja era una categoria que molts masos
no havien assolit. Representava un organigrama agrícola diferent. Encara més
categoria s'assolia si es disposava d'un verro. Era com tenir un brau o un
cavall enter ... Representava que molts veïns portarien al llarg de l'any les
seves femelles a omplir. Volia dir una masia gran o una pairalia que solia ésser
l'enveja de la rodalia. Avui els porcs ja han notat l'efecte de la
mundialització; ara es crien unes races que no tenen quasi cansalada, que
suporten un engreix ràpid, que disposen d'uns bons pernils. Són porcs que porten
l'estigma de l'enginyeria genètica que, provenint de tot el món, aterren a casa
nostra per substituir a la nostra raça més lenta de creixement. Però el porc
ibèric continua essent el rei de la qualitat.
Una vegada el perol fora del foc, cal deixar-lo a terra en un lloc fresc perquè
es vagi refredant, fins que quedi tebi que és el punt ideal per buidar-lo al
conc. Per tal d'accelerar aquest procés, la Pietat solia transvasar el contingut
del perol en un altre recipient, una galleda, per exemple. Si el temps era fred,
quasi que en canviar-lo de recipient i buidar-lo al conc de la cort, ja quedava
a una temperatura prudent. Però amb els anys i el pes del perol, s'havia
acostumat a esperar que arribés el seu home i que fos ell qui fes aquesta
feixuga operació. Més tard la feina seria pel fill.
Mentre el menjar dels porcs es refredava, i per tal de calmar la seva creixent
impaciència, els anà a portar un grapat de bilorda i mig cabàs de faves, abans
de sortir a fora on l'esperaven les oques dins el seu tancat que la Pietat
obriria per tal que quedessin lliures de circular pels volts del mas. Vingueren
corrent dels quatre cantons del galliner, amb el seu coll allargassat com si
volguessin arribar fins allà on era, més ràpid del que les seves cames les
portaven. La Pietat que havia omplert altra vegada el seu davantal de blat de
moro i blat, els hi tirà un bon grapat a l'era per tal d'evitar la seva
impertinència, llavors els va omplir una cassola gran i vella que havia acabat
fent aquest servei. A les masies no es llençava absolutament res. Tot feia
servei. Les oques de nit, tenien un tancat per tal d'evitar un possible atac de
la guilla, però de dies corrien soltes i s'autoimposaven la feina de col·laborar
amb els gossos en la vigilància de la casa. Quan un foraster arribava a una
masia, la seva presència era detectada pels cans que feien l'ofici de porters, i
tot seguit per les oques que sortien disparades del seu prat on pasturaven
pacíficament i es dirigien cap al nouvingut tot cridant desesperadament i amb la
clara intenció de cosir-lo a picades del seu bec regi. Era una faroneria. Les
oques si se les hi dóna l'esquena, corren darrera teu amenaçadores, però si els
hi plantes cara no triguen gens a fer el despistat i abandonen la partida amb
facilitat per anar a continuar amb la seva dèria de pasturar verd. Abans, a
totes les masies, les oques eren unes estadantes normals. Ara cada dia se'n
veuen menys i estan quedant com un animal de luxe, quasi d'exhibició, com poden
ésser els faisans. Les oques catalanes eren blanques, amb el bec vermellós. La
raça autòctona era coneguda comunament com oca empordanesa. Era una au de mida
mitjana, amb un coll immens, uns ulls que brillaven i una gran elegància. Com
els ànecs, eren habituals a les basses d'aigua que hi havia en quasi cada masia.
EI període d'incubació és de 28 dies. A pagès, els primers dos mesos, se les
afartava de verd, cols, fulles d'enciam ... , ben picades i gra aixafat o
farinada remullada. De petites eren una mica difícils de fer viure. Qualsevol
manca de cura en els seus primers dies les podia portar a un mal fi. Però una
vegada superada aquesta etapa, és un animal pràcticament indestructible. Cada
mascle acceptava dues o tres femelles que podien pondre des del gener al maig,
fins als deu anys i arriben a pondre uns 40 ous cada any. A moltes masies, les
oques eren sacrificades en dies en què es reunia una gran quantitat de gent
entorn de la taula, com les diades de segar o batre. Aquestes
aus proporcionaven moltes porcions de carn de bona qualitat i aviat s'omplien
les cassoles. Si no tenien aquest destí, una oca pot viure fins als 20
anys.
L'oca empordanesa va cedir espectacularment la seva presència al nostres masos
en favor de l'oca gris francesa dita també oca de Tolosa. Un animal més
voluminós -pot assolir fàcilment els 10 quilos-, menys elegant, encara que
conserva totes les característiques de la seva raça. Això ha provocat que
l'Institut de Recerca i Tecnologia Agrària, hagi endegat un programa de
conservació de la raça empordanesa per tal que no desapareguin els seus
inconfusibles monyos del nostre paisatge.
Totes aquestes qüestions encara no preocupaven als nostres protagonistes de can
Mià. Aquests canvis estaven encara lluny, i ara el que calia era seguir amb les
tasques tradicionals. Una quantitat del gra que encara quedava dins la falda de
la Pietat, el va tirar dins el colomar. Els coloms tenien allà
els seus nius, dins dels quals feien les seves postes de dos ous dels quals en
naixerien dos pollets. Aquests animals són alimentats pels pares, la
parella és monògama, fins que salten del niu per independitzar-se, aprendre a
volar, formar la seva parella i continuar el cicle vital. Si l'àvia de can Mià
volia rostir un parell de colomins, el moment adequat era quan estaven a punt de
saltar del niu. Llavors estan en el seu millor punt, si se'ls deixa volar perden
pes, la seva carn s'endureix i no tenen aquell punt sucós que els fa tan bons de
menjar. De fet els coloms volaven lliures a les masies. La seva presència era
molt plaent. Solien formar bàndols que sobrevolaven el terreny sense allunyar-se
massa de la casa. Els agradava especialment aterrar als rostolls, on recollien
els grans que s'havien espolsat per culpa del vent o a l'hora de segar i
traginar les garbes de cereals. Quan no anaven per feina solien jugar amb els
vents executant uns vols com els que fan els aviadors sense motor, plens de
bellesa i majestuositat. Et podies passar estones admirant els
picats i planejats d'aquestes aus. Amb el temps, molts coloms escapaven a
la mort, ja sigui per manca de ganes de matar-los o per distracció, i la colònia
es multiplicava ràpidament. Moltes famílies s'establien pel seu
compte en forats, a les parets, sota les bigues dels corrals i en els llocs més
inversemblants, i finalment el ramat de coloms agafava una densitat no desitjada,
però que feia goig de veure. Arribar a una masia i trobar-se amb què un
vol de coloms et saluda des del cel, dóna una sensació de vida plena. Quan
esdevenien aquests excessos, l'avi Mià solia agafar l'escopeta i aquell dia hi
havia estofat de colom.
Als anys cinquanta encara no havien desembarcat, a les nostres contrades, les
aus anomenades pintades o gallines de Guinea, d'on són originàries. Eren una
raresa que anys més tard arribaria a fer-se normal en els corrals de moltes
cases de pagès. La pintada és un animal que produeix una carn excel·lent, el més
semblant a la caça. Necessita un espai ampli, i millor si poden volar, doncs
arriben a dormir sobre els arbres propers al galliner. Són extraordinàriament
escandaloses amb els seus crits desafinats, especialment al matí. Una femella
pot posar una quantitat important d'ous més petits que els d'una gallina, i que
no solen covar gens bé. És millor confiar-los a una gallina, especialment de les
anomenades periquites que són unes grans covadores. Aquests ous tenen un gust
excel·lent. EI pes d'aquest animalet oscil·la pels volts del quilo i mig. Si
aneu un dia a can Mià actual, tindreu ocasió de veure diferents colònies
d'aquestes aus, que amb el seu colorit i la seva xerrameca es fan notar amb
facilitat. A la fi es tracta d'un animal molt resistent i, com a curiositat,
direm que molt difícil de distingir el mascle de la femella.
Una altra au que no varen poder conèixer els avis de can Mià, són
els faisans. No perquè no existissin.
EI faisà
procedent originalment de les fredes i humides terres de l'URSS, fou introduït
pels romans en tot el seu imperi.
Al nostre país conegué
moments de gran implantació, i altres en què pràcticament va desaparèixer.
Aquesta era la seva situació durant tota la primera meitat del segle xx. I no és
fins a la segona que aquest animal pràcticament desconegut, i quasi mític, no
reapareix de mans de les granges, i de les societats de caçadors que el
reintrodueixen al bosc.
Alguns
exemplars d'aquesta bellíssima au han reproduït en llibertat, fent les delícies
cinegètiques de molts aficionats. Però en realitat, les concentracions d'aquestes
aus es produeixen a les granges. Quasi simultàniament a la reaparició del faisà,
s'aconseguí reproduir en captivitat la perdiu. I vet aquí que dos membres de la
noble espècie dels faisiànids, entrarien a formar part dels habitants de la
granja, on ja hi criava un altre familiar: la guatlla. A la masia actual de can
Mià podem ara mateix veure aquestes aus viure en els amplis voladors dels quals
disposa la casa, i en els que desenvolupen una vida amb el màxim de llibertat
possible dins l'organigrama de les granges.
Aquesta situació fa
que la seva carn, una vegada a la cuina, conservi aquell sabor deliciós que la
fa inconfusible i desitjable. EI faisà i la perdiu no han perdut, en captivitat,
la seva condició d'aus braves. Tot això que no varen poder tenir els Mià de la
nostra història, en Pere que avui ens atén amablement en el seu restaurant, sí
que ho ha reunit entorn la masia per a delícia de petits i grans.
faci clic en
el cor per a tornar a l'índex